Ciupercile sunt o ciupercă, dar acest lucru nu i-a descurajat pe majoritatea americanilor să le adauge la mese. Potrivit Departamentului Agriculturii din SUA, americanul obișnuit consumă aproximativ un kilogram de ciuperci pe an. Și acum există și mai multe motive pentru a include ciupercile în dieta ta.
Ciupercile aduc o aromă savuroasă meselor fără a adăuga multe grăsimi, calorii sau sodiu. Dar beneficiile pentru sănătate nu se opresc aici. Cercetătorii continuă să descopere cum pot ciupercile să prevină bolile cronice și să vă îmbunătățească sănătatea de zi cu zi. Citiți mai departe pentru a descoperi șapte moduri în care ciupercile vă pot fi benefice pentru sănătate:
1. Reduce riscul de cancer
:max_bytes(150000):strip_icc()/what-are-king-oyster-mushrooms-5197558_Hero_01-6cf54d95a1654490b437cbd9171beb09.jpg)
O analiză a 17 studii privind cancerul din 1966 până în 2020 arată că un consum de doar 18 grame de ciuperci (echivalentul a aproximativ 1/8 de cană sau două ciuperci medii) pe zi poate reduce riscul de cancer cu până la 45%. Ciupercile sunt o sursă puternică de ergotioneină, un aminoacid și antioxidant care previne sau încetinește deteriorarea celulară.
Unele soiuri de ciuperci (cum ar fi shiitake, oyster, maitake și king oyster) au cantități mai mari de ergotioneină. Însă cercetătorii au descoperit că încorporarea oricărei varietăți de ciuperci în dieta zilnică va reduce riscul de cancer.
2. Aport redus de sodiu
Sodiul și hipertensiunea arterială merg adesea mână în mână. Sodiul determină organismul să rețină excesul de lichide, ceea ce poate crește tensiunea arterială. Pentru a reduce aportul de sodiu, luați în considerare adăugarea de ciuperci în mesele dumneavoastră.
Ciupercile au în mod natural un conținut scăzut de sodiu – o cană întreagă de ciuperci champignon albe are doar cinci miligrame de sodiu. Acestea oferă o aromă savuroasă care reduce nevoia de sare adăugată pentru a menține tensiunea arterială scăzută. Un studiu realizat de Institutul Culinar American și UC Davis arată că înlocuirea a jumătate din carne cu ciuperci într-o rețetă tradițională de carne tocată de vită poate menține aroma, reducând în același timp aportul de sodiu cu 25%.
3. Promovează scăderea colesterolului
Ciupercile reprezintă un înlocuitor excelent pentru carnea roșie, reducând în același timp caloriile, grăsimile și colesterolul. Cercetările arată că ciupercile shiitake, în special, ajută la menținerea unui nivel scăzut al colesterolului. Acestea conțin compuși care inhibă producția de colesterol, blochează absorbția colesterolului și reduc cantitatea totală de colesterol din sânge.
4. Protejați sănătatea creierului

Cercetătorii continuă să studieze efectele consumului de ciuperci asupra deficienței cognitive ușoare (MCI). MCI provoacă dificultăți de memorie și limbaj și este adesea un precursor al bolii Alzheimer.
Într-un studiu realizat în Singapore, participanții care au consumat mai mult de două căni de ciuperci pe săptămână au avut un risc cu 50% mai mic de a dezvolta MCI. Chiar și cei care au consumat doar o cană au observat unele beneficii. Printre ciupercile consumate de participanți s-au numărat ciupercile aurii, ciupercile stridii, ciupercile shiitake și ciupercile champignon albe.
5. Oferă o sursă de vitamina D
Vitamina D ajută organismul să absoarbă calciul pentru a menține și construi oase puternice. Mulți oameni se bazează pe suplimente sau pe soare pentru a obține vitamina D, dar dacă doriți să obțineți acest nutrient prin dietă, ciupercile ar putea fi soluția. Sunt singurul tip de produs care este o sursă de vitamina D.
La fel ca la oameni, anumite ciuperci expuse la lumina UV sau la lumina soarelui le pot crește cantitatea de vitamina D. Ciupercile buton alb, portabella și cremini oferă cea mai mare cantitate de vitamina D după expunerea la lumina UV sau la lumina soarelui. Pentru a obține cantitatea zilnică recomandată, feliați trei ciuperci (sau o ciupercă portabella), expuneți-le la lumina soarelui timp de cel puțin 15 minute și savurați. Consumul a puțin mai mult de o cană de ciuperci maitake atinge același obiectiv fără a fi nevoie de expunere la soare.
6. Stimulează un intestin mai sănătos
Microbiomul din intestin găzduiește organisme și bacterii care joacă un rol important în sănătatea și starea ta de spirit. O modalitate de a-ți menține intestinul sănătos este stimularea creșterii bacteriilor sănătoase în acel spațiu cu ajutorul prebioticelor, cum ar fi ciupercile.
Cercetările arată că polizaharidele din ciuperci, cel mai abundent carbohidrat al acestora, stimulează creșterea bacteriilor sănătoase. În timp ce multe alimente se descompun odată cu acidul gastric, polizaharidele găsite în ciuperci trec prin stomac neschimbate și pot ajunge în colon pentru a încuraja creșterea bacteriilor acolo.
7. Susține un sistem imunitar sănătos
Ciupercile conțin macronutrienți care susțin un sistem imunitar sănătos. Conform Consiliului Ciupercilor, sistemul tău imunitar va beneficia de ciuperci ai căror nutrienți includ:
- Seleniu, care ajută organismul să producă enzime antioxidante pentru a preveni deteriorarea celulară. Alegeți ciuperci cremini sau portabella pentru cele mai mari beneficii.
- Vitamina D, care ajută la creșterea celulară, stimulează funcția imunitară și reduce inflamația. Ciupercile Maitake oferă o modalitate ușoară de a adăuga vitamina D în dieta ta.
- Vitamina B6, care ajută organismul să formeze globule roșii, proteine și ADN. Ciupercile shiitake sunt cea mai bună alegere pentru vitamina B6.